Vasaloppsleden 2019

Sälen – Mora

1-5:e juni 2019

Ca 95 km

Lite som att vandra Höga Kustenleden, fast utan så mycket backar

3d_map_vasaloppet

Efter tåg och bussresa, så var vi så äntligen framme i Sälen. Har regnat ordentligt idag, men nu så är det skönt nog uppehåll. Starta direkt med en kebab i lokala pizzerian. Mätta och belåtna vandrar vi bort till Vasaloppsstarten i Berga/Transtrand, en halvmil bort. Man har ju sett backen direkt efter starten på tv, men det är ju bara början, för det fortsätter uppför i ca 3 km. Pust och vi skrämmer en älg på vägen.

När det börjar skymma på kvällen, så slår vi läger vid en jättefin rastplats – Völån/Vallmyran, där det blir lite eldning och kvällsfika.

Dagen efter, hinner vi inte gå långt innan vi hittar stora spår i marken. Kan ha varit en björn som lufsat förbi?
Passerar Smågan, Mångsbodarna och Tennäng utan problem, tills vi kommer till Risberg, där dom bofasta har kommit på att stänga av vandringleden med bla stora skyltar. Så vi går runt Risberg på stora vägen och sen svänger vi tillbaka in till Rosttjärnstugan, där det blir ett kvällsdopp, middag och övernattning i en varmeldad stuga, eftersom väderprognosen sagt att det ska bli regn och blåst under natt och nästkommande morgon/dag.

Nästa dag blir det lunch och batteriladdning i Evertsberg och dagens väder har varit bättre än man förutspått. Kommer fram på kvällen till Axistugan, för middag och camping. Också det ett fint ställe, men här slår myggen till med full kraft. Efter lite insmorning och kvällseldning med korvgrillning, så lugnar myggen ner sig.

Vaknar till strålande solsken och vandringen känns genast mycket lättare. Passerar Oxberg, Gopshus och Hökberg, där vi bestämmer oss för att gå över berget för att se på utsikten. Nu var det inte så mycket utsikt att tala om, eftersom träden vuxit upp så pass högt vid utkikspunkten, så man bara med svårigheter ser ner till Mora. Skönt efter den rejäla uppförsbacken, att i varje fall få sitta ner en stund för en lugn fika och se ut över markerna. Därefter ner till Eldris för middag och ännu en natts camping, alldeles vid kontrollen.

Nästa dag har vi inte så långt kvar, så det går fort att ta sig in till Mora och Vasaloppsmålet. Sen lite sightseeing innan det är dags för middag på Hotell Fridhemsgatan.